کوچینگ چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

کوچینگ چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

در هر حوزه‌ای اصطلاحات بسیار زیادی وجود دارد. یکی از اصطلاحاتی که امروز احتمالاً به گوشتان خورده است ،اصطلاح کوچینیگ است. کوچینگ در واقع فرایندی است که در آن از یک کوچ برای تغییر مثبت و یادگیری چیز های کاربردی و رسیدن زودتر به اهداف استفاده می شود .برای اینکه بهتر بدانید کوچینگ چیست، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در این مقاله در مورد کوچینگ و تمام اطلاعاتی که لازم است در رابطه با آن بدانید توضیح دادیم.

کوچینگ چیست؟

کوچینگ فرایند دو طرفه است که یک طرف کوچ یا مربی و طرف دیگر کوچی یا مراجع هست که مراجع می تواند شخص یا سازمان باشد و طی این فرایند کوچ، مراجع خودش را همراهی می کند تا از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب در کمترین زمان ممکن برسد و این فرآیند از طریق مکالمه انجام می شود و میتواند  رو در رو، تلفنی یا حتی آنلاین انجام شود.

هدف اصلی کوچینگ در واقع همراهی و کمک به افراد یا سازمان ها برای پیشرفت در زمینه خاصی از زندگی و کار و یا به صورت جزئی برای غلبه بر مشکلی خاص است که افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کند. همچنین کوچینگ می تواند برای افزایش آگاهی و به حداکثر رساندن پتانسیل فرد استفاده شود.کوچینگ می‌تواند باعث ایجاد انگیزه و علاقه به یادگیری شود.

 

کوچینگ چگونه به کار می آید؟

در پاسخ به اینکه کوچینگ چیست و چگونه به کار می‌آید، باید گفت که یک باور  کلیدی پشتوانه کوچینگ است. این باور می گوید که ما تمامی پاسخ هایی که نیاز داریم را از قبل در درون خود داریم. نقش کوچ در اینجا این است که فقط به شما کمک کند تا پاسخ ها را راحت تر پیدا کنید. برای پیدا کردن پاسخ مشکلات نیز کوچ معمولاً از تکنیک‌هایی مانند پرسش گری حرفه ای، گوش دادن فعال ،بازخورد اثربخش و پیگیری مستمر استفاده می کند.

در مورد اینکه کوچینگ چیست باید گفت کوچینگ به شما کمک می‌کند تا با استفاده از تکنیک های مختلف خودآگاهی، بینشی که قبلاً در خودتان ندیده بودید را پیدا کنید. این که یک فرد بدون هیچگونه قضاوتی به شما کمک کند، می‌تواند فضایی برای حرکت رو به جلوی شما را فراهم کند.

بسیاری از مربیان کوچینگ از تکنیک های NLP در کار خود استفاده می کنند. همچنین برخی دیگر نیز ممکن است از ابزارهایی مانند ژورنال نویسی و مدیتیشن برای پشتیبانی و کمک به افراد در مکالمه های خود استفاده کند. به طور کلی راه های بسیار مختلفی وجود دارد که به کمک آن می‌توان کوچینگ را انجام داد .

برای اطمینان از پیشرفت افراد، کوچینگ معمولاً هدف گذاری می شود. برای مثال بعد از یک جلسه کوچینگ افراد باید مشخص کنند که برای ادامه حرکت، هدف خود را پیدا کرده اند یا خیر. همچنین در صورت پیدا کردن هدف خود چه چیزهایی برای رسیدن به هدف نیاز دارند.

 

تاریخچه کوچینگ

حال که  متوجه شدید کوچینگ چیست و به چه کار می آید، خوب است که در مورد تاریخچه آن نیز اطلاعاتی داشته باشید. مربیان این حوزه بیش از ۳۰ سال پیش برای اولین بار از کوچینگ استفاده کردند. طبق اطلاعات، اولین بنیان گذاران و ابداع کنندگان کوچینگ سر جان ویتمور و همکارانش بودند که آن را به جهان معرفی کردند و برای اولین بار اصطلاح کوچینگ را به وجود آوردند.

اگر بخواهیم عقب تر برویم ، باید بگوییم که مفهوم کوچینگ ۲۵۰۰ سال پیش توسط سقراط فیلسوف معروف یونانی بنیان گذاشته شد.او  می‌گوید که همه ما قابلیت یادگیری را به طور طبیعی داریم. از دیدگاه سقراط تمامی انسان ها شبیه بذر هایی هستند که هر کدام دارای پتانسیل درونی برای رشد را دارند. بذر ها  اگر به خوبی نگهداری شوند می توانند روزی به درختی بزرگ تبدیل شوند.

همچنین در مورد اینکه کوچینگ چیست و نام آن از کجا گرفته شده باید گفت کلمه انگلیسی کوچ (coach)که در واقع از کلمه مجارستانی(kocsi)گرفته شده است. این کلمه در واقع نام شهری در مجارستان است که در آن گاری ها و کالسکه های اسباب ساخته می شدند و این کلمه به معنای جابجایی مردم از یک مکان به مکان دیگری است که توسط گاری ها،  کالسکه ها انجام می شد اما امروزه کلمه coach بیشتر ما را  به یاد مربی ورزشی می اندازد.

مزایای کوچینگ چیست؟

برای اینکه بهتر بدانید کوچینگ چیست بهتر است که با مزایای آن نیز آشنا شوید. اولین و مهم‌ترین مزیتی کوچینیگ دارد این است که صرف نظر از هدفی که دارید، اختصاص زمان و مکان برای پیشرفت و داشتن یک فرد حرفه ای در کنارتان باعث می‌شود تا اعتماد به نفس و احساس عزت نفس در شما افزایش یابد .

اگر همیشه احساس میکنید که در مورد چیزی سردرگم هستید یا مطمئن نیستید که آن را انجام دهید یا نه ،می توانید برای بهبود اوضاع از کوچینگ استفاده کنید؛ زیرا برای اینکه بدانید کوچینگ چیست توضیح دادیم که کوچینگ به شما کمک میکند تا راه خود را پیدا کنید و روی آن تمرکز کنید. همچنین اگر برای تغییر تلاش میکنید، کوچینگ می توانید  به افزایش خودآگاهی  شما کمک کند. با افزایش خودآگاهی، شما رفتارهای خاص خود را بهتر درک می کنید و بهتر می‌توانید تغییر ایجاد کنید.

مزیت بعدی کوچینگ برای افراد بی انگیزه است. اگر فردی هستید که انگیزه داشتن برای ایجاد تغییر در زندگی و کارتان برایتان دشوار است، می توانید از کوچینگ کمک بگیرید.کوچینگ میتواند حس مسئولیت پذیری را در شما افزایش دهد و در تعیین هدف به شما کمک کند. همچنین اگر نیاز دارید تا یک مهارت جدید یاد بگیرید، کوچینگ می تواند به شما کمک کند تا سرعت یادگیری خود را افزایش دهید

به طور خلاصه کوچینگ به شما کمک می کند تا توانایی ها و نقاط قوت خودتان را بشناسید و یا نقاط قابل بهبود خودتان را تقویت کنید و همزمان با شناخت دقیق جایی که هستید تعریف جایی که می خواهید باشید مسیر رسیدن از نقطه A به نقطه B رو برای شما روشن می‌کند و این که فارغ از طول مسیر و سختی های آن کارهای درست را در زمان درست انجام بدید و نتایج عالی را خلق کنید.

 

تفاوت کوچینگ با تدریس چیست؟

 

معلمان از یک برنامه درسی آماده استفاده می کنند. چه در  کلاس درس و چه از طریق  یادگیری آنلاین معلمان وظیفه دارند تا از طریق یک چهارچوب از پیش تعیین شده افراد را آموزش دهند. این در حالی است که فرآیند کوچینگ بسیار انعطاف پذیر تر و حول نیازها و خواسته‌های فرد می چرخد و طبق آن ها تنظیم می شود. در حقیقت برنامه از پیش تعیین شده و قطعی وجود ندارد.

 

نتیجه گیری

اگر متوجه شدید کوچینگ  چیست و به آن علاقمند شدید، توصیه میکنیم برای استفاده از آن برخی از اهداف خود را مشخص کنید .برای مثال مشخص کنید که می خواهید چه قالبی از کوچینگ را استفاده کنیم. آیا با  کوچینگ تلفنی راحت تر هستید یا اصلاً دوست دارید  که به صورت حضوری این  فرآیند را انجام دهید .پاسخ دادن به پرسش‌هایی مانند این موارد می تواند به شما در انجام بهتر فرایند کوچینگ کمک کند.

دیدگاه‌ها ۰