آموزش تحلیل کسب و کار چه تاثیری در پیشرفت شرکت شما دارد؟

آموزش تحلیل کسب و کار چه تاثیری در پیشرفت شرکت شما دارد؟

امروزه با پیشرفت کسب و کار های گوناگون، حوزه تجزیه و تحلیل آن ها نیز در حال گسترش است و به یک تخصص تبدیل شده است که متخصصان خاص خود را می طلبد. تعداد این متخصصان در تمام نقاط جهان روز به روز افزایش می یابد. اگر می خواهید در این زمینه متخصص شوید، مانند هر تخصص دیگری باید مهارت هایی را کسب کنید. و با کسب این مهارت ها می توانید در زمانی اندک سرمایه گذاری های جدیدی را شروع کنید و  به یک تحلیلگر تجاری موفق تبدیل شوید. ما در این مقاله به آموزش تحلیل کسب و کار پرداخته ایم و در این زمینه به طور کامل توضیحاتی ارائه کرده ایم. امیدواریم خواندن این مقاله شما را در یادگیری مهارت های مورد نیاز در این حرفه یاری کند.

 تحلیلگر کسب و کار چه کار هایی انجام می دهد؟

برای اینکه آموزش تحلیل کسب و کار را توضیح دهیم، در ابتدا بهتر است که شما را با وظایف متخصصان این حوزه آشنا کنیم تا مطلب برایتان روشن تر شود. تحلیلگر کسب و کار در انواع مختلف کار ها، اعم از کوچک و بزرگ دخیل است. برای مثال استراتژی های مورد نظر شرکت را طراحی یا معماری سازمانی را ایجاد می کند. او مشکلات تجاری ای را که یک شرکت ممکن است با آن ها مواجه شود، مدیریت می کند و راه حل هایی را پیش روی شرکت می گذارد که بیشترین فایده و ارزش را داشته باشند. تحلیلگر کسب و کار در هر پروژه ای که در شرکت در حال انجام است، نقشی بر عهده دارد؛ فرآیند آن پروژه را ثبت و مدل کسب و کار را بررسی می کند.

آموزش مهارت های تحلیل کسب و کار

آموزش تحلیل کسب و کار

حال که یک دید کلی نسبت به وظایف یک تحلیلگر کسب و کار پیدا کرده اید، بهتر است از مهارت های لازم برای تبدیل شدن به یک تحلیلگر ماهر و موفق نیز آگاهی یابید. این مهارت ها ترکیبی اند از مهارت های فنی و غیر فنی که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

  1. درک کردن مقصود کسب و کار

واقعیت این است که درک کامل و صحیح صورت مساله یعنی حل 90درصد مسئله موجود پس اولین موردی که در آموزش تحلیل کسب و کار باید به آن توجه کنید، این است که در ابتدا اهداف و مشکلات سازمان را به خوبی بفهمید. در این صورت می توانید بهترین و مناسب ترین راه حل ها را برای رفع آن ها در اختیار دیگر اعضا قرار دهید. تحلیلگر کسب و کار شرایط موجود را با هدف اینکه فروش و درآمد شرکت را افزایش دهد و جریان های درآمد را بهبود بخشد، تغییر می دهد. اینکه او بتواند هدف، انگیزه و مشکلات کار را درک کند، اولین قدم در حوزه کاری اش محسوب می شود.

  1. داشتن تفکر تحلیلی و انتقادی

یکی از مواردی که در آموزش تحلیل کسب و کار به آن کمتر توجه شده است، این است که یک تحلیلگر (همانگونه که از نام او مشخص است) باید بتواند به صورت تحلیلی فکر کند. تصور کنید که برای برطرف کردن مشکلی در یک سازمان چندین راه حل در پیش رو است. اگر یک تحلیلگر، تفکر انتقادی داشته باشد، می تواند این راه حل ها را پیش از اینکه به کار بگیرد، بررسی و ارزیابی کند. همچنین این نوع از تفکر، او را در اولویت بندی کردن مواردی که از دید شرکت مهم شمرده می شوند، کمک می کند.

  1. داشتن مهارت در برقراری ارتباط

مهارت های تحلیل کسب و کار

ارتباط برقرار کردن به طور مناسب در بیشتر مشاغل جزو مهارت های اصلی به حساب می آید. در این حرفه اهمیت بیشتری هم دارد؛ زیرا یک تحلیلگر هم با مشتریان و هم با سرمایه داران در ارتباط است. داشتن روابط عمومی بالا، مهارتی است که در مواردی از این قبیل خود را نشان می دهد: زمان راه اندازی پروژه، زمان گردآوری نیازمندی های مشتریان، زمان همکاری با سهام داران و … . کسب این مهارت موجب بالا رفتن سطح اعتماد به نفس تحلیلگر می شود و باعث می شود تا جلسات سازمان را بهتر و آسان تر برگزار کند.

  1. داشتن مهارت در مذاکره

این مهارت، مهارتی است که لزوم داشتن آن  در قدم به قدم انجام پروژه احساس می شود. در قدم اول، مذاکره ای صورت می گیرد و در آن باید مشخص شود که چه مواردی باید در چشم انداز پروژه گنجانده شود. پس از آن تعیین می شود که درخواست ها و نیازمندی ها بر اساس چه اولویت هایی باید در پروژه به اجرا درآیند. در این دو مورد و مواردی دیگر از قبیل تصمیم گیری های فنی، لزوم مهارت در مذاکره کاملا مشهود است.

  1. داشتن مهارت در تصمیم گیری

مهارت در تصمیم گیری

مهارت بالا در تصمیم گیری، در آموزش تحلیل کسب و کار اهمیت ویژه ای دارد؛ زیرا تصمیماتی که یک تحلیلگر می گیرد به طور مستقیم و غیر مستقیم تاثیرات شگرفی بر تجارت کل شرکت دارد. یک تحلیلگر با تجربه پیش از اینکه تصمیم بگیرد که چگونه مشکل پیش آمده را حل و فصل کند، آن مشکل را تفسیر می کند و رویکرد های تجاری جایگزین را جمع آوری می کند. قدم بعدی آزمایش تک به تک این رویکرد هاست. پس از انجام تمام این مراحل و فکر کردن منتقدانه، تحلیلگر تصمیم نهایی خود را اتخاذ می کند.

  1. داشتن مهارت در پایگاه داده و SQL

آگاهی از پایگاه داده و SQL، مهارت اساسی و ضروری در زمینه آموزش تحلیل کسب و کار است. تحلیلگر کسب و کار با داده های از پیش تعیین شده و ساختار یافته کار می کند. این داده های سنگین باید به طور مناسب ذخیره و پردازش شوند و تحلیلگر برای این کار باید از پایگاه داده های رابطه ای مانند Microsoft SQL Server، Oracle DB، MySQL و NoSQL اطلاع کافی داشته باشد.

نتیجه گیری

در عصر امروز که بر کسب و کار ها یک فضای رقابتی حاکم است، کسب مهارت های گوناگون به شما کمک می کند که از دیگران پیشی بگیرید و در حرفه خود در زمانی کم پیشرفت زیادی داشته باشید. دریافت آموزش تحلیل کسب و کار به شما کمک می کند که در این زمینه به یک متخصص موفق تبدیل شوید. ما در این مقاله پس از ذکر توضیحاتی در رابطه با وظایف تحلیلگر کسب و کار، به ذکر شش مورد از مهم ترین مهارت های او پرداختیم.

دیدگاه‌ها ۰