معرفی ده مرحله تدوین استراتژی کسب و کار

معرفی ده مرحله  تدوین استراتژی کسب و کار

در دنیای کسب و کار های حرفه ای، اگر تمام مدت روی اهداف کوتاه مدت تمرکز کنید، از تصویر بزرگ و اهداف بلند مدت غافل می شوید. خوشبختانه تدوین استراتژی کسب و کار می تواند به شما در دستیابی به اهداف کوتاه مدت و همزمان طی کردن مسیر رسیدن به اهداف بلند مدت کمک کند. تدوین استراتژی کسب و کار به شما کمک می کند به درستی فکر کنید و تاکتیک های موردنظر را اجرا کنید. همچنین به شما اجازه می دهد که بر چرایی انجام فعالیت های کسب و کارتان تمرکز کنید؛ نه فقط روی نحوه انجام آن ها. در این مقاله می خوانید که استراتژی کسب و کار چیست و تدوین استراتژی کسب و کار موثر چگونه انجام می شود.

استراتژی کسب و کار چیست؟

استراتژی کسب و کار یک نقشه راه برای دستیابی به اهداف شماست. مجموعه ای از اصول که اولویت ها، تصمیمات و اقدامات کسب و کار شما را مشخص می کند. این استراتژی باید براساس چشم انداز کلی شما باشد. در یک کلام استراتژی یعنی الآن باید چه کاری را انجام بدهیم.

چگونه استراتژی کسب و کار را طراحی کنیم؟

تدوین استراتژی کسب و کار

  1. ارزش های کسب و کار خود را مشخص کنید.

هدف گذاری سنتی بررسی آن چیزی است که انجام می دهید. در آن خبری از چگونگی یا چرایی انجام آن کار نیست. اگر فقط بر نتایج تمرکز کنید، بعضی اوقات مجبور می شوید که نیاز های سازمان را بر نیاز های مشتریانتان در اولویت قرار دهید. اگر در ابتدا ارزش های خود را مشخص کنید، در دوراهی ها بهتر عمل خواهید کرد؛  تعیین ارزش در تدوین استراتژی کسب و کار، می توانید هم بر مشتری تمرکز کنید و هم به نتایج موردنظر خود برسید.

  1. خودتان را ارزیابی کنید.

بعد از تعیین ارزش ها، قدم بعدی در تدوین استراتژی کسب و کار شناسایی نقاط قوت و نقاط قابل بهبود، فرصت ها و تهدید های کسب و کار است.

  1. بازار هدف خود را مشخص کنید.

محصولات یا خدمات شما به احتمال زیاد برای کل بازار مناسب نیست؛ بنابراین بسیار مهم است که بخشی از بازار را مشخص کنید که بیشترین سود را نصیب شما خواهد کرد. مشتریانی که واقعا به محصولات و خدمات شما نیاز دارند، زمان بیشتری مشتری شما خواهند ماند و کمتر احتمال دارد که دیگر مشتری شما نباشند. این موضوع هزینه جذب مشتری را کاهش می دهد.

  1. تعیین کنید که چگونه از رقبای خود پیشی میگیردید؟

مشتریان شما دو محصول یا خدمات مشابه را نمی خرند؛ بنابراین باید در ذهن اکثریت مشتریان خود جایگاه اول را داشته باشید. بهترین راه ها برای رقابت در تدوین استراتژی کسب و کار، ایجاد صدای برند، خلاقیت، متمایز کردن محصول از دیگر رقبا و نحوه قیمت گذاری است.

  1. اهداف روشنی داشته باشید.

اکنون که چشم اندازی برای تدوین استراتژی کسب و کار دارید، وقت تعیین اهداف است. درمورد آنچه که می خواهید انجام دهید فکر کنید. برای شروع می توانید اهداف زیر را در نظر بگیرید:

  • اهداف تجاری: اهداف سطح بالایی که مایلید سازمان به آن دست یابد.
  • اهداف گروهی: اهداف کلیدی ای که هر بخش سازمان دارد.
  • اهداف فردی کارمندان: اهدافی که تک تک کارکنان باید به آن دست یابند. این اهداف باید در راستای اهداف تجاری باشند.

نکته مهم اینکه منظور از سازمان صرفاً یک مجموعه بزرگ نیست بلکه هر کسب کاری حتی با یک نفر هم میتواند سازمان باشد.

  1. برنامه ریزی کنید.

برنامه ریزی برای کسب و کار

با هدف گذاری در تدوین استراتژی کسب و کار، وقت آن رسیده است که برنامه ریزی کنید. این برنامه باید شامل وظایفی باشد که تیم شما می تواند انجام دهد و باید مراحل لازم برای دستیابی به هدف را مشخص کند. این برنامه می تواند کوتاه مدت یا بلند مدت یا ترکیبی باشد.

  1. مشخص کنید که کدام کار ها برای پیشی گرفتن از رقبا و حفظ موفقیت کسب و کار مهم است.

متاسفانه اشتیاق برای شکست دادن رقبا و رسیدن به برترین جایگاه کافی نیست. استعداد و مهارت به یک اندازه مهم هستند. با توجه به آرزو ها، اهداف و مشتریان خود باید بفهمید که چه کارمندانی را باید استخدام کنید و چه تیم هایی را باید توسعه دهید تا نه تنها از رقبای خود جلو بزنید، بلکه موفقیت خود را نیز حفظ کنید. برای مثال ممکن است برای دستیابی به اهداف خود نیاز داشته باشید که کارکنان یک بخش را بیشتر کنید و از افراد باتجربه تر استفاده کنید.

  1. تصمیم بگیرید که کدام سیستم مدیریتی برای انجام درست کار ها موردنیاز است.

مرحله بعدی در تدوین استراتژی کسب و کار، انتخاب سیستم مدیریتی است. اگر کسب و کار شما به صورت یک تیم است، مدیران باید مربی کارکنان باشند. آن ها مسئول حمایت و الهام بخشیدن به کارکنان خود هستند تا آن ها بتوانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند. با تیم خود مشورت کنید تا متوجه شوید چه عواملی در موفقیت کسب و کار شما نقش دارند. روی فناوری ای سرمایه گذاری کنید که تیم شما را کارآمد تر می کند و شما را به اهداف تجاری تان می رساند. مهم نیست که کارکنان شما چقدر استعداد اولیه داشته باشند. اگر مهارت ها و نظم لازم را برای بردن رقابت و رسیدن به موفقیت نداشته باشند، هرگز بهترین خود نخواهند بود و به کسب و کار ضربه خواهند زد.

  1. نتایج خود را بررسی کنید.

تعیین اهداف و اجرای آن ها در تدوین استراتژی کسب و کار کافی نیست. اگر می خواهید به موفقیت برسید، باید به طور منظم پیشرفت خود را زیر نظر داشته باشید. باید ارزیابی ماهانه را انجام دهید و معیار های خود را ارزیابی کنید تا مطمئن شوید تیم شما به شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) رسیده است یا نه.

بررسی نتایج

  1. انعطاف پذیر و سازگار باشید.

در کنار بررسی نتایج، بررسی کنید که استراتژی شما در کجا ضعف دارد و تغییراتی ایجاد کنید.هرگز از تغییرات نترسید چرا که بسیاری از کسب و کارها از بین می روند چون که تغییر نمی کنند.

جمع بندی

ما در این مقاله درمورد استراتژی کسب و کار و نحوه تدوین استراتژی کسب و کار توضیح دادیم و ده مرحله را برای انجام این کار بیان کردیم. اگر همه مراحل بالا طاقت فرسا به نظر می رسند و هزینه کردن برایتان سخت نیست، می توانید از یک مشاور استراتژی کسب و کار بهره بگیرید. مشاوران کسب و کار می توانند آموزش هایی ارائه دهند و به شما در دستیابی به اهداف تجاری تان کمک و همراهی برساند.

دیدگاه‌ها ۰