بیزینس کوچینگ چیست ؟ و چه کاربردی دارد؟

بیزینس کوچینگ چیست ؟ و چه کاربردی دارد؟

اگر صاحب یک کسب و کار هستید، شاید بیزینس کوچینگ آخرین چیزی باشد که به ذهن شما می رسد. هر چه مرتبه و مقام شما در کسب و کارتان بالا تر برود احتمالا وقت کمتری برای راهنمایی و هدایت بیزینس خواهید داشت. البته قدرت راهبردی بیزینس کوچینگ، تنها مختص کسب و کار های بزرگ نیست بلکه اتفاقا گاهی بیزینس های کوچک هم بدون بهره مندی از کوچینگ یک شخص باتجربه پیشرفت چندانی نمی کنند. مربیان کسب و کار، افراد باتجربه ای هستند که با در نظر گرفتن نیاز های کسب و کارتان راهکارهای لازم برای رسیدن به اهداف شرکت را از درون ذهن شما کشف میکنند. می دهند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به درستی متوجه شوید که بیزینس کوچینگ چیست ؟

بیزینس کوچینگ چیست ؟

بیزینس کوچینگ فرآیندی است که در آن یک راهنما و مربی حرفه ای، صاحب کسب و کار را در مسیر تحلیل وضعیت موجود ، تدوین وضعیت مطلوب و طراحی مسیر رسیدن به وضعیت مطلوب راهنمایی می کند. ایجاد مهارت های رهبری، ایجاد استراتژی های تجاری یا بهبود طرز فکر اقتصادی ،افزایش سایر مهارت های موردنیاز و تجاری از جمله اقداماتی هستند که در بیزینس کوچینگ اتفاق می افتد.

البته اقداماتی که در کوچینگ کسب و کار رخ می دهد به خواسته های صاحب کسب و کار هم بستگی دارد.

مربی کسب و کار چه وظایفی بر عهده دارد؟

بیزینس کوچینگ چیست

مربیان کسب و کار مانند شرکای تجاری شما، در بسیاری از چالش های کسب و کار با شما شریک می شوند و با شنیدن فعال، پرسشگری حرفه ای، بازخورد اثربخش و دعوت به اقدام شما را همراهی میکند. شاید به همین دلیل است که اعتماد، حرف اول را در چنین ارتباطی می زند. در ادامه، وظایف بیزینس کوچ را توضیح داده ایم تا بهتر متوجه شوید که بیزینس کوچینگ چیست ؟

  • مسیری را برای رشد حرفه ای کسب و کارتان تعیین می کند.

مربی کسب و کار شکاف بین جایی که بیزینس شما الان در آن قرار دارد و جایی که می خواهید قرار داشته باشد را بررسی می کند. مدیر کسب و کار با کمک مربی می تواند یک طرح و استراتژی هدفمند را برای رشد مجموعه فرد طراحی و دنبال کند.

  • ارزش های اصلی و چشم اندازی از آینده کسب و کارتان را مشخص می کند.

مدیران کسب و کار معمولا با تعریف ارزش های شخصی خود و مشخص کردن چشم انداز کسب و کار مشکل دارند. بیزینس کوچ ها کمک می کنند تا بین ارزش های شخصی و شرکتی هم سویی اتفاق بیفتد. نتیجه یک چشم انداز روشن از آینده، ایجاد اعتماد به نفس لازم برای حرکت به سوی اهداف است.

  • مربیگری تخصصی و سفارشی

مربیگری تخصصی و سفارشی

آنچه در اینترنت یا کتاب ها و کارگاه ها وجود دارد برای موفقیت یک کسب و کار کافی نیست. مطالب عمومی با آن چیزی که مربی کسب و کار مختص بیزینس شما می گوید بسیار متفاوت است. بیزینس کوچ ها به دلیل بهره مندی از سطح دانش گسترده و تخصصی در رشته خود، داشتن تجربه کاری واقعی داشتن گواهینامه های مربیگری گوناگون، توصیه های مناسب، دقیق، علمی و سفارشی سازی شده ای را ارائه می کنند.

  • فضای امنی برای آسیب پذیری و ریسک فراهم می کنند.

در ادامه پاسخ به پرسش وظایف بیزینس کوچ چیست؟ شاید برایتان جالب باشد بدانید که فضایی که یک مربی کسب و کار ایجاد می کند فضای امنی است که صاحب کسب و کار بدون توهین و تحقیر می تواند ایده ها و تردید های خود را در آن به اشتراک بگذارد، هر چند که این ایده ها همراه با ریسک و آسیب باشند.

  • مربی کسب و کار شما را مسئولیت پذیر تر و اقدام گرا تر می کند.

بیزینس کوچ کمک میکند تا با مسئولیت ‌پذیری، صاحبان کسب و کار ، تیم‌ اون ها بیشتر در مورد ایده‌ های بزرگ و چیز هایی که آن ها را می ‌ترسانند، برنامه ریزی و اقدام کنند و برای همین در جهت تسهیل رشد شرکت و توسعه شخصی باید به مربیان اعتماد کرد.

در یک مربی کسب و کار باید به دنبال چه چیز هایی باشید؟

استخدام مربی کسب و کار

پیش از اینکه زمان، پول و انرژی خود و تیمتان را برای یک مربی کسب و کار و بیزینس کوچینگ صرف کنید و بر روی راهنمایی و همراهی یک مربی، سرمایه گذاری کنید، باید تحقیقات زیادی برای این همکاری انجام دهید. چند مسئله کلیدی وجود دارد که بررسی آن ها برای شروع به کار با هر مربی کسب و کاری الزامی است. این مسائل عبارت هستند از:

1-پیش از همکاری با مربی کسب و کار، نظرات بیزینس هایی که قبلا با آن مربی همکاری کرده اند را بشنوید. توصیفات آن ها از همکاری شان به شما حقیقت را در مورد اینکه چقدر این مربیگری می تواند برای بیزینس شما مفید باشد، می گویند.

2-میزان تجربه کاری و اینکه این مربی چند سال تجربه دارد را مد نظر قرار دهید. البته این یکی از مواردی هست که می تواند موثر باشد اما گاها یک مربی 30 ساله می تواند راهگشای خوبی برای یک مدیر کسب و کار 50 ساله باشد.

3-گواهینامه مربیگری فرد مدنظر را بررسی کنید و ببینید که آیا اصلا فرد مورد نظر شما گواهینامه واقعی دارد یا خیر. هرکسی می ‌تواند خود را مربی خطاب کند. اما آیا همکاری با یک فرد آموزش ندیده برای شما راحت است؟ و با این نوع همکاری مشکلی ندارید؟

4-با پرس و جو و برسی رزومه و یا پایگاه های اطلاع رسانی مربی مدنظرتان و حتی پرسش و پاسخ حضوری یا تلفنی، می توانید متوجه شوید که آیا به همکاری با او علاقه مند هستید یا خیر؟

5-مطمئن شوید که مربی با آنچه شما نیاز دارید هماهنگ است. لازمه این کار این است که شما نیاز های خود و انتظاراتی که از مربی کسب و کار دارید را مشخص کنید. یادتان باشد که در اولین جلسات کاری آشنایی با مربی مدنظرتان، درباره انتظارات خود با او گفت و گو کنید.

نتیجه گیری

بیزینس کوچینگ چیست ؟ بیزینس کوچ چه کسی هست و چه وظایفی دارد؟ چه جوری مطمئن بشیم که بیزینس کوچ مناسب خودمون را پیدا کردیم؟ ما در مقاله حاضر سعی کردیم تا شما را با مفهوم بیزینس کوچینگ و وظایف و مسئولیت های یک مربی کسب و کار آشنا کنیم. همچنین در ادامه تلاش کردیم تا مسائل مهمی که هنگام همکاری با یک مربی کسب و کار باید به آن ها توجه کنید را معرفی کنیم. امیدواریم تا با انتخاب یک مربی کسب و کار حرفه ای به رشد بیزینس خود کمک کنید.

بیزینس کوچینگ نیاز ضروری کسب و کار ها در دنیای امروزی و مدل رهبری آینده هست.

دیدگاه‌ها ۰